Materiale folosite in weaving - partea I

In lucrul cu margelele apar mereu intrebari. In incercarea de-a raspunde macar la unele din ele am conceput acest articol, in care am enumerat mai multe tipuri de materiale, am inclus si informatii despre fiecare in parte, dar nu le-am prezentat exhaustiv. De asemenea, multe dintre materialele prezentate nu sunt folosite strict numai in weaving (agatatoare pentru pandantiv, roata culorilor, bead board etc.), iar altele nu au fost prezentate deloc, considerandu-le nespecifice (ex.: clestii).

Este posibil sa ne intrebam ce marime de margele sa alegem. Alegerea marimii se face in functie de cum dorim sa arate lucrarea finita. Folosind margele mici vom obtine o lucrare mai condensata, delicata ca aspect al tesaturii decat cu cele mari. Alte criterii de luat in calcul sunt numarul margelelor pe care urmeaza sa le folosim si cat de familiarizati suntem cu weaving (incepatori sau avansati). Proiectele in care sunt necesare margele mici dureaza mult mai mult, necesita foarte multe margele, lucrul cu ele este mult mai dificil. Anevoioasa este, de asemenea, si coaserea prin aceleasi margele de mai multe ori.
Atunci cand alegem tipul si marimea
de ata cu care vom lucra trebuie sa tinem seama nu de marimea margelei, ci de cea a gaurii ei. Din pacate, nu toate margelele de aceeasi marime au gaura la fel de larga. De exemplu, margelele japoneze au gaura mai mare decat cele de aceeasi marine, dar care provin din Cehia. Margelele cilindrice au gaura mare, dar peretii subtiri. Avantajul este ca sunt foarte mici, dar dezavantajul este ca sunt foarte casante.
Margele de sticla

Calitatea lor difera in functie de producator: cele din China sau India au mai putine culori decat cele europene. Cele mai cunoscute margele europene sunt cele fabricate in Cehia. Sunt adesea presate sau manufacturate in matrite si au diferite forme: flori, frunze, animale, fructe. Alt tip de margele cehesti sunt cele fire polished, procedeu care le confera un plus de stralucire. Mai spectaculoase decat acestea sunt margelele de cristal, pentru ca stralucesc in lumina ca diamantele. Cristalul se obtine amestecand sticla de calitate cu plumb. Cele mai calitative sunt cele fabricate in Cehia si Austria, iar versiuni mai ieftine provin din China. Forma si fatetarea se obtin prin procese mecanizate de taiere. Marimile variaza de la 4 mm (conice), pana la 8 mm (ovale). Cromatic variaza foarte mult, cel mai adesea sunt transparente. Din punct de vedere al formei, cristalele pot fi taiate geometric (biconice si rotunde sunt ele mai cunoscute) sau fancy.

Majoritatea margelelor de sticla sunt fabricate, dar exista si cele confectionate manual, individual - margelele de lampa.
Se obtin prin aplicarea de straturi de sticla topita pe tije metalice. Se poate folosi si foita din metale pretioase. Confectionarea lor este o adevarat arta iar ele insele sunt opere de arta, niste bijuterii in sine. Sunt extrem de scumpe si de valoroase, unele pot fi chiar unicate.


Alta categorie de margele sunt cele create prin combinarea metodei hand-made cu cea mecanica. Exemplu: margelele confectionate manual, fatetate manual sau taiate si fatetate pentru a imita pietrele semipretioase.

Margele de nisip si cilindrice

Sunt disponibile in orice culoare si stil ne-am putea vreodata imagina. Sunt cunoscute sub denumirea de “margele de nisip”, dar sunt confectionate din sticla topita. Culoarea lor se obtine prin amestecul de metale sau alte chimicale. Sticla topita este extrudata si se formeaza margelutele. Cand se racesc, sunt sortate in functie de marime (de la nr. 15 – cele mai mititele, pana la nr. 6 – cele mai mari). Forma lor este cilindrica sau rotunjita la capete.

Margelele de nisip si cele cilindrice sunt destinate obtinerii unor tesaturi sau unor siraguri subtiri, fine. Cea mai buna calitate o au cele
fabricate in Japonia si Cehia.
Cea mai cunoscuta, folosita si versatila marime este nr. 11. Nu uitati: cu cat este mai mare numarul, cu atat este mai mica margica. Margelele cilindrice (de exemplu Delica) sunt disponibile intr-o mai mica varietate de marimi.
Tipuri de margele de sticla, in functie de producatorul lor

Miyuki Japonia

Delica
Aceste margele de calitate superioara, au o forma perfect cilindrica (capetele retezate perfect), cu pereti subtiri si gauri mari, fapt ce va permite sa treceti cu acul si ata de mai multe ori prin aceeasi gaura. Sunt perfect uniforme intre ele. Sunt fabricate de Miyuki in Japonia. Sunt ideale pentru modelele “brick” si “peyote stitch”. Exista in trei marimi: nr. 15, foarte mici, nr. 11 (cea mai populara marime) si nr. 10 (mai mari).

Cu toate ca sunt un
pic mai scumpe decat celelalte margele de nisip, merita, datorita calitatii foarte bune.

***Tot Miyuki mai fabrica si alte tipuri
de margele:

Bugle” – sunt margele lungi si subtiri, cilindrice, intr-o varietate de culori, infatisari si “rasuciri”. Marimea lor variaza
de la aproximativ 2 mm lungime (nr. 1), pana la 25 mm. Cele mai populare sunt nr. 2 (4 mm), nr. 3 (6 mm) si nr. 5 (12 mm). Se folosesc cel mai adesea pentru a infrumuseta si finisa un model alcatuit din margelute de nisip.

Fringe” – sunt micile margelute ce
arata ca un “drop”. Sunt perfecte pentru terminarea unui rand al proiectului.

Hexagonale sau hex – margele extrud
ate, cu sase laturi, cu gauri foarte mari si pereti foarte subtiri. Ca marime seamana cu Delica, dar cromatic si din punct de vedere al finisarii sunt mult mai limitate.
Rondele
Patrate


Triunghiulare – marimea 12 si 9, aspect fatetat, cu trei laturi. Finisajul si culorile sunt foarte limitate, dar totusi sunt foarte des intrebuintate, datorita stralucirii si frumusetii lor.
Toho – Japonia

Firma Toho, tot din Japonia, este alt producator de margele
de nisip, cel putin la fel de cunoscut ca Miyuki. Produsele lor:

Toho treasures – margelute cilind
rice, foarte asemanatoare cu Delica. Pot fi de 1.8 mm si 3.3 mm, pot avea infinite culori si stiluri de finisaj.

AIKO – aproape perfect egale ca marime si forma. Sunt disponibile in aceleasi culori ca Toho.

In afara de aceste doua mentiuni speciale, Toho fabrica exact aceleasi forme de margele ca la producatorul Miyuki, pe care le-am enumerat deja mai sus: rotunde, hexagonale, triunghiulare, bugles, cubice etc. Margelele tip picatura fabricate de ei se numesc Magatama.


Matsuno – Japonia

Dyna-Mites – Su
nt fabricate de Matsuno din Japonia. Au o mare varietate de culori si forme.
Jablonex – Cehia
Ornela – Sunt margele de nisip fabricate in Cehia, marca Jablonex.
Vin deja insirate. Sunt
consistente in marime si culoare si sunt mai ieftine decat celelalte.



Tot de catre grupul Jablonex (dar si de producatorii japonezi) sunt fabricate si margelele de nisip Farfalle (fluture, it.), delicate, de forma unor fluturi, intr-o mare varietate de culori si finisaje, confera eleganta oricarei broderii sau bijuterii. Sunt disponibile in doua marimi: 3.2 x 6.5 mm si 2 x 4 mm.


Marimea margelelor de nisip


Margelele de nisip au marimi cuprinse intre 15/0 s
i 6/0. Cea mai populara marime este marimea 11/0. In general, marimea 6/0 este mai mare decat 15/0. Deci, cu cat mai mare numarul, cu atat mai mica marimea.

Tabel cu corespondenta marimii mar
gelelor

*Echivalentul in milimetri nu este universal valabil, el poate diferi, in functie de producator (dar nu semnificativ).


Este recomandabil sa folositi ata si ace special confectionate
pentru insirarea de margele.


Forma margelelor

Iata cateva dintre cele mai cunoscute forme de margele folosite in weaving (si nu numai).

Tipuri de finisaje

Margelele de nisip sunt de mai multe feluri. Mai jos gasiti cateva din tipurile de margele, dupa infatisarea lor. Am pastrat si denumirile originale, in limba engleza.

Transparente (transparent) – margele prin care se poate vedea, limpezi. Pot fi si matuite (frosted)

Opace (opaque) - margele care pot avea luciu, dar prin care nu se poate vedea. Pot fi si matuite

Opace curcubeu (opaque rainbow) – irizate, cu efect AB – finisarea se aplica in timp ce margelele sunt inca fierbinti

Frostred (semi-frosted) – margele semi-transparente, matuite, care au o infatisare “inghetata”

AB – Aurora Borealis sau curcubeu – margele multicolore care pot fi transparente, opace sau “frosted”. Termenul a fost introdus in beading de Daniel Swarovski, atunci cand a primit o provocare de a realiza acest tip de finisaj la cristale, din partea lui Christian Dior.

Iris – margele ce prezinta o infatisare metalizata

Ceylon - margele transparente, lucioase, ce au o stralucire uniforma perlata.

Lucioase transparente (luster – transparent) si lucioase opace (luster – opaque) – cu finisare lucioasa, aplicata pe o margica transparenta. Luciul aplicat este fie alb, fie colorat

Gold lustered – margele transparente pe care s-a aplicat o finisare aurie, conferindu-le o stralucire subtila

Mate (matte) – cu supratata matuita, in culori foarte bogate si vii

Dyed rainbow – margele transparente care au fost vopsite si apoi arse in cuptor

Inside-color sau lined – margele transparente care au aplicata in interiorul lor o culoare opaca

Galvanizate (galvanized) – metalizate, unde baza amestecului de metale o constituie zincul. Finisarea poate fi lucioasa sau mata si, din pacate, se poate coji usor. Pentru a impiedica acest lucru nedorit, fie margelele se pot pulveriza cu Krylon sau alt fixativ acrilic, prelungind astfel durata de viata a finisarii margelelor, fie se pot alege cele cu "permanent galvanized finish" (cunoscute si ca permanent finish sau PF), cum ar fi cele fabricate de firma Toho.

ATENTIE! Daca se recurge la pulverizarea cu lac acrilic, este indicata testarea lui intai pe o suprafata mica de lucrare, pentru ca pot schimba culoarea margelelor.

Metalice (Metallic) – margele cu o infatisare metalizata stralucitoare. Sunt intai incalzite si apoi pulverizate cu cositor oxidat. Cu cat este mai gros stratul de metal pulverizat, cu atat e mai inchisa culoarea margelei

Higher-metallic – au suprafata acoperita cu aur si apoi se pulverizeaza pe ele titan oxidat

Silver lined sau gold lined - margele transparente ce prezinta o anumita stralucire argintie sau aurie in interiorul gaurii.

Nickel plated matte – placate cu nichel

Placate cu metal (aur, rodiu, cupru etc.) – foarte frumoase, dar cele mai scumpe si mai pretioase.


Ne putem confrunta cu situatia neplacuta in care finisajul margelelor se sterge in timpul lucrului sau al purtatii.
Iata un tabel, gasit de mine pe internet, care contine atentionari speciale de la producatorul Toho, in ceea ce priveste produsele lui. 

Daca vanzatorii de la care ni le achizitionam nu pastreaza codurile originale ale margelelor de nisip, este mai greu sa ne dam seama ce se va intampla pe parcurs. Dar daca acestia pastreaza codurile fabricantului, atunci avem noroc! Asadar, atentie mare atunci cand cumparati, surprizele neplacute se pot evita.


Atentionarile firmei Toho
Atentionare
Codurile de culori
Culorile se pot modifica prin inalbire sau oxidare
21, 21F, 22, 22B, 22C, 22F, 23, 24, 25, 25B, 25C, 25D, 26, 26C, 26F, 27, 27B, 27BD, 28, 29, 30, 30F, 31, 31F, 32, 33, 33F, 34, 35, 36, 37, 38, 221, 222, 511, 511F, 512, 512F, 513, 513F, 514, 514F, 515, 515F, 551, 552, 553, 554, 554F, 556, 556F, 557, 557F, 558, 559, 559F, 560, 560F, 561, 561F, 562, 562F, 563, 563F, 564, 564F, 565, 566, 567F, 601, 602, 603, 604, 606, 607, 618, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 709, 710, 711, 712, 712F, 713, 714, 714F, 715, 721, 722, 731A, 732A, 740, 741, 742, 743, 744, 745, 746, 747, 748, 749, 750, 751, 752, 753, 754, 755, 756, 757, 758, 1221F, 1222F, 1700, 1701, 1702, 1703, 1704, 1705, 1706, 1707, 1708, 2100, 2101, 2102, 2103, 2104, 2105, 2106, 2107, 2108, 2109, 2110, 2111, 2112, 2113, 2114, 2115, 2116, 2117, 2118, 2119, 2120, 2121, 2122, 2123, 2124, 2125, 2126, 2151S, 2152S, 2153S, 2154S, 2155S, 2156S, 2201, 2202, 2203, 2204
Culori care se pot sterge in urma frictiunilor repetate

38, 54, 54F, 221, 222, 511, 511F, 512, 512F, 513, 513F, 514, 514F, 515, 515F, 551, 552, 553, 553F, 554, 554F, 556, 556F, 557, 557F, 558, 559, 559F, 560, 560F, 561, 561F, 562, 562F, 563, 563F, 564, 564F, 565, 566, 567F, 601, 602, 603, 604, 606, 607, 618, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 709, 710, 711, 712, 712F, 713, 714, 714F, 715, 721, 722, 731A, 732A, 944, 1221F, 1222F, 1700, 1701, 1702, 1703, 1704, 1705, 1706, 1707, 1708, 2101, 2102, 2103, 2104, 2105, 2106, 2107, 2108, 2109, 2110, 2111, 2112, 2113, 2114, 2115, 2116, 2117, 2118, 2119, 2120, 2121, 2122, 2123, 2124, 2125, 2126, 2201, 2202, 2203, 2204
Culori care se pot deschide sub influenta directa a razelor solare (UV)
38, 54, 54F, 126, 145, 145F, 145L, 170, 171, 171L, 172, 191, 191B, 191C, 191F, 267, 277, 278, 279, 285, 286, 301, 302, 379, 477, 779, 794, 908, 909, 923, 924, 925, 925F, 937, 938, 944, 955, 956, 957, 959, 959F, 965, 967, 968, 969, 970, 987, 2101, 2102, 2103, 2104, 2105, 2106, 2107, 2108, 2109, 2110, 2111, 2112, 2113, 2114, 2115, 2116, 2117, 2118, 2119, 2120, 2121, 2122, 2123, 2124, 2125, 2126, 2201, 2202, 2203, 2204


Margele ceramice si de portelan

Sunt confectionate din argila. Pot fi simple, in culoarea naturala a argilei sau foarte spectaculos colorate.

Pot fi vopsite cu pensula sau scufundate in vopsea.

Pot avea modele si desene care au fost tiparite sau lipite prin transfer, la caldura – procedee care necesita mai putin timp de fabricare si care confera uniformitate modelului, spre deosebire de cele pictate manual, care sunt mai valoroase, dar mai neuniforme.

Pot fi glazurate, prin acoperirea lor cu sticla colorata sau transparenta.





Margele de metal
Pot fi confectionate integral din metale comune (cupru, nichel, cositor, aluminiu etc.) sau pretioase (aur si sterling silver) sau pot fi din metale comune si placate cu metale pretioase. Exista si margele obtinute prin alierea diferitelor metale.

Finisarea este o tehnica folosita pentru a schimba culoarea suprafetei metalice. Finisarile inchise la culoare sunt cunoscute drept “oxidare” sau “antichizare”.

Majoritatea margelelor de metal pline in interior, masive, sunt turnate sau modelate cu matrita. Cele goale pe dinauntru sunt facute din doua placute de metal stantate, lipite intre ele.


Margele de plastic
In vreme ce unele margele de plastic sunt ieftine si de slaba calitate, altele pot fi si scumpe si foarte cautate, de exemplu cele din bachelita sau celuloid. Rasina artificiala este folosita pentru a confectiona margele lucioase, colorate sau pentru a crea imitatii ale unor materiale naturale (chihlimbar si chinovar). Din acril se pot obtine imitatii ale margelelor metalice. Tot cu plastic se pot imita materiale precum: osul, carapacea de testoasa sau perlele.

Polimerul este si el un material sintetic, folosit pentru a confectiona manual margele foarte spectaculoase prin forma si culoare.


Margele Tensha

Sunt tot sintetice, dar le vom trata separat, datorita celebritatii si frumusetii lor.

Se fabrica in Japonia de mai multe decenii. Au modele si desene care au fost lipite prin transfer (procedeu care necesita putin timp de fabricare). Sunt de fapt mărgele din acril (nu de portelan), foarte uşoare, bogat decorate, cu detalii de o frumuseţe deosebită, inspirate din pacea şi liniştea din grădinile tradiţionale din Japonia. Conturate uneori cu foiţă de aur, desenele par a pluti pe mărgele. Nu se zgarie si nu se cojesc. Se preteaza de minune la a fi folosite ca margele focale, minunate centre de interes pentru orice bijuterie.




Materialele organice (care provin de la vietati) cele mai des folosite sunt: perlele, lemnul, diferite seminte si samburi, scoici, chihlimbar, os si corn (de ovine sau bovine). Cel mai adesea margelele din aceste materiale sunt confectionate sau prelucrate manual.




Partea a doua a acestui material se gaseste aici.

2 comentarii: