Cele opt porunci + una by Peter Sewell

In contextul concursului Mireasa 2011, care este in plina desfasurarea pe forumul CDB, unde Maria's Handwork a avut laudabila idee ca, pe langa creatiile postate, fiecare concurent sa dea si cate un sfat pentru incepatori, mi-a venit si mie ideea sa va impartasesc cele 8 porunci, conform carora Peter Sewell, autorul lor, ne sfatuieste sa margelim:

1. EXERCITIU

Cand am inceput sa margelesc, am petrecut luni intregi incercand sa invat aproximativ 16 tipuri de coasere diferite, inainte de-a ma incumeta sa incerc sa cos un colier. Cand predau beading mi-e greu sa explic unui student ca rivoli-ul in jurul caruia tocmai a invat sa teasa margele este departe de-a fi bun de montat intr-un colier - trebuie sa mai coasa inca cel putin 12, ca sa poata obtine unul demn de a fi aratat. Beadweaving este o arta, asa ca nu va asteptati la rezultate fara mult exercitiu si fara inerentele greseli.

2. RABDARE

Esti pe cale sa realizezi o 'opera magna', ai schitat cea mai minunata bijuterie care s-a vazut vreodata, iti ia o ora sa cosi un lantisor cu St. Petersburg stitch... si apoi te uiti si iti dai seama ca ai sarit o margica in urma cu 5 centimetri. Ce faci? Desfaci 5 centimetri de lucrare si adaugi margica sarita, asta faci! Nu exista
scurtaturi in beadweaving... sau in vreo alta arta. Daca nu esti pregatita sa corectezi chiar si cea mai mica greseala, inseamna ca de fapt nu margelesti, pentru ca piesa finalizata trebuie sa tinda spre perfectiune cat mai mult posibil, nu spre "Lasa ca de data aasta e bine si-asa".

3. TENACITATE

Porunca destul de asemanatoare cu anterioara, doar ca e cu un pas inainte. Ai brodat in jurul rivoli-ului, acum vrei sa-l ornezi frumos cu picot stitch. In punctul asta incep sa ti se indoaie acele. Urmeaza sa cosi printr-o margica minuscula si acul nu vrea sa treaca nicium prin ea. Mi e mi s-a intamplat pana acum sa incerc 10 minute sa cos printr-o margica, dar daca ai decis ca pe acolo trebuie sa treci acul, atunci nimic n-ar trebui sa te opreasca - persistenta da roade pana la urma.

4. ACURATETE

Nu exista nimic mai rau decat un design care in mod clar trebuia sa fie simetric dar, din cauza felului in care sunt asamblate componentele, arata de parca ar fi iesit dintr-un accident de masina! Planifica, schiteaza, aranjeaza lucrarea pe masa, fa un pas in spate si analizeaz-o des, ca si cum ai fi altcineva care-ti cere parerea si fii autocritic. Exista in lumea asta margelitori cu experienta care vor observa in cateva secunde greseala!

5. ATENTIE LA DETALIU

Am terminat bijuteria 'Muses in Springtime'- designul de dinaintea ei a fost 'The Muses'. De ce am facut si a doua bijuterie? Am mai facut una pentru ca stiam ca nu voi putea pune la vanzare originalul. Originalul a fost facut folosind margele cilindrice Toho si margele de nisip Toho, marimea 15, apoi am descoperit ca Toho de 15 sunt mai mari decat Miyuki de 15, asta insemnand ca broderia din jurul rivoli-ului meu nu era stransa pe cat mi-as fi dorit si , la o inspectie atenta, am descoperit multe portiuni de lucrare neuniforme. Am facut versiunea 'Springtime' cu Miyuki delica, margele de nisip Miyuki marimea 15 si rivoli mai mari. Am lucrat exact cum imi dorisem: strans, uniform, am obtinut o lucrare pe care cu bucurie as da-o la control amanuntit oricui. Un ultim lucru - ascundeti-va capetele de fir! Intotdeauna e o idee buna sa fotografiati piesa si sa o verificati in fotografia mult marita.


'The Muses' (st.) si 'Muses in Springtime' (dr.) © by Peter Sewell

6. CALITATEA MATERIALELOR

O sa fiu foarte scurt: daca folositi margele ieftine, veti obtine un colier ieftin. Aveti intrebari?


7. CALITATEA
UNELTELOR

Nu-i acelasi caz ca mai sus, pentru ca uneori uneltele mai ieftine pot fi mai potrivite pentru o lucrare anume, decat unele scumpe. Acele John James (care se mai vand si sub marca Beadsmith) sunt recomandate pentru beading, dar eu le rup. Munca mea implica chinuirea acelor prin gauri foarte mici, asa ca am nevoie de ace care sa se indoaie. Favoritele mele erau cele de marimea 12 de la Beadalon, pana cand binevoitoarea mea prietena, Kandra, mi-a trimis cateva ace Pony de 12 (chiar mai ieftine) - rezultate! Am folosit 5 ace marimea 12 si 2 de marime 15 la colierul 'Springtime'! Desi unealta la care nu te poti zgarci este cea pentru taiat oblic - asigura-te ca ai unealta potrivita pentru orice tip de fire ai folosi.

8. ARMONIE

Unul din primele lucruri care se invata la lectia de arta este importanta Culorii, Texturii si Proportiei in orice. Pune margelele si cristalele pe suprafata de lucru inainte de-a lua decizia de folosire - daca 'nu arata tocmai bine,' atunci nu le folosi! Incearca diferite combinatii, eu de obicei imi stabilesc 'parametri' - cel mai prost scenariu posibil si apoi cel mai bun scenariu posibil - atunci stii la care capat de scala poti sa lucrezi! Proportia pare ceva dificil pentru unii margelitori. N-o sa atasezi un snop de 60 de mm de pietre de labradorit de un lantisor de argint subtire si fin si atunci de ce ai incerca sa atasezi un rivoli de 12 mm de o spirala Cellini uriasa si sa te-astepti sa si arate bine? Ideea de 'un pas in spate' si analizat lucrarea este adevarata aici - pictorii fac tot timpul asta si tu, practic, faci tot o opera de arta, dar folosesti margele in loc de vopsele.

9. MUZA

Da, stiu ca e a 9-a! Dar e prea importanta s-o lasam pe-afara: cred ca fiecare Artist trebuie sa aiba o Muza. Sa va explic ce inteleg eu prin Muza - o muza inspira, motiveaza, aplauda si critica. Multi artisti au Muze 'spirite imaginare' unde muza nu e o persoana, ci o energie eterica - muza mea personala e sotia mea, Nina. O Muza ar trebui sa poata privi lucrarea si sa-ti spuna ca e demna de aruncat, fara teama de repercusiuni si tot Muza ar trebui sa fie prima care te lauda cand realizezi ceva minunat. Adesea aud despre artizani care 'si-au pierdut talismanul' - ceea ce s-a intamplat aici de fapt este ca Muza lor a plecat in vacanta. Intr-un moment ca acesta este mai bine sa ne gasim altceva de facut, pana se intorc Muzele, pentru ca daca incapatanam sa facem orice, va asigur ca nu va fi asa de bun cum credeam noi ca va fi!


Iata cele 8 porunci ale mele, plus inca una. Sper ca n-am devenit exagerat de dogmatic cu ele, acestea sunt reguli dupa care imi desfasor eu munca - nu trebuie sa fie si regulile voastre, dar poate merita sa incercati sa puneti in practica macar una-doua. Principalul meu dicton a fost intotdeauna 'daca nu te si bucuri cand lucrezi, atunci nu lucrezi bine'. Bucurati-va de munca voastra, faceti sa va faca placere!

Peter.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu